Choć wiadomo od dawna, że jakość i kondycja sektora kreatywnego przekłada się na szereg gałęzi rynku, a nawet całą gospodarkę, temat pozostawał poza głównym nurtem dyskusji publicznej. Już samo wyznaczenie granic i zdefiniowanie tego sektora rodziło spory. Tymczasem świadomość roli — ekonomicznej i społecznej — jaką odgrywa, rośnie na całym świecie, podporządkowując sobie czy to systemy edukacji, czy procesy rekrutacyjne i kultury organizacyjne — od największych korporacji, po startupy. Polska pod tym względem ma wciąż wielką lekcję do odrobienia, a ważnym krokiem w tym kierunku ma być raport w całości poświęcony sektorowi kreatywnemu.
Centrum Kreatywności Targowa, warszawski inkubator przedsiębiorczości, które jest wydawcą tej publikacji, chce w kolejnych krokach jeszcze bardziej pochylić się nad tematem — badając kondycję sektora w naszym kraju i jego poziom mierzony za pomocą wymiernych wskaźników oraz analizować potrzeby i wyzwania związane z jego rozwojem. Raport jest punktem wyjścia do tych prac.
„Nim zaprosiliśmy zacne i reprezentatywne grono autorek i autorów do współtworzenia raportu, musieliśmy rozstrzygnąć wiele ważnych kwestii. Na przykład to, którą z obecnych w obiegu definicji sektora kreatywnego uznać za najwłaściwszą, a później, w jaki sposób opracować strukturę raportu, żeby uzyskać możliwie pełny obraz tego sektora” — wyjaśnia Ewa Janus-Khouri, dyrektorka zarządzająca Centrum Kreatywności Targowa, inkubatora prowadzonego na warszawskiej Pradze przez Krajową Izbę Gospodarczą, w formie partnerstwa z władzami stolicy.
Raport do sektora kreatywnego podchodzi szeroko, włączając do niego także obszary aktywności artystycznej. Oznacza to, że obok wydawcy czy fotografika, sektor kreatywny tworzą również przedstawiciele agencji reklamowych, architekci, projektanci gier a nawet twórcy mody i rzemieślnicy 2.0 — wraz z ich dziełami.
Łącznie na raport złożyło się blisko trzydzieści autorskich rozpraw traktujących sektor z rozmaitych perspektyw — praktycznego (tu głos zabierają sami twórcy i przedsiębiorcy) i teoretycznego (eksperci i naukowcy). Tworzy to panoramę niezwykle interesującego rynku; publikacja dostarcza czytelnikom ogrom wiedzy teoretycznej, od liczby przedsiębiorców i twórców, przez ich potencjał mierzony PKB, po procesy biznesowe i potrzeby poszczególnych gałęzi sektora kreatywnego, a także szereg praktycznych wskazówek, jak radzić sobie z kwestiami prawnymi, jak zabezpieczenie praw autorskich i patentów czy skuteczne komercjalizowanie własnego dzieła. W raporcie nie brakuje też bilansu bieżących potrzeb w zakresie legislacyjnym czy edukacyjnym sektora. Jak bowiem sprawić, że absolwent akademii muzycznej czy sztuk pięknych, będzie sprawnie poruszać się po rynku, pośród ogromnej konkurencji i kuszących propozycji? W jaki sposób zyskać partnera biznesowego albo finansowanie swojej potencjalnie innowacyjnej działalności? Jak szacować szanse danego projektu? Okazuje się, że świat na wiele z tych wyzwań zdążył wypracować skuteczne rozwiązania, o czym z pasją referują autorki i autorzy raportu.
„Bez kreatywności nie ma konkurencyjnego biznesu, który przełamując schematy, tworzy innowacje i wychodzi przed szereg. A skoro tak, sektor kreatywny powinien być doceniany co najmniej tak samo, jak każdy inny. Wymaga on jednak, po latach zaniedbań, systemowego wsparcia, i do tego chcemy dążyć” — mówi Ewa Janus-Khouri.
Cały raport można bezpłatnie pobrać tutaj: https://cktargowa.pl/raport-kreatywnosc-w-biznesie/
Autorki i autorzy raportu (w kolejności występowania w publikacji): Marek Kłoczko, Ewa Janus-Khouri, prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, Konrad Ciesiolkiewicz, Karolina Slowik, Dr Kuba Łuka, dr hab. Aleksandra Przegalińska, Jowita Michalska, Jakub Turowski, Dr Maciej Madziński, Maria Parysz, prof. Krzysztof J. Kurzydłowski, Leo Turno, Zuzanna Mikołajczyk, Agnieszka Cichocka, Olgierd Cygan, Maria Tyka-Majewska, Daniel Woś, Włodzimierz Schmidt, dr inż. Jacek Kotarbiński, Łukasz Kępiński, Justyna Oracz, Marta Kubik, Jakub Sito, dr Michał Chlebowski, Magdalena Miernik-Grzesiowska, Przemysław Ruchlicki, Piotr Soroczyński, Maciej W. Hofman, Michał Ostoja-Ostaszewski, Marysia Surzycka.
Partnerami publikacją są: Akademia Leona Koźmińskiego, Meta, Fundacja Orange, Huge Thing, Digital University, IAB Polska, IAA, Ekipa Investments, Filmteractive, Future.Company, @Lukreatywni Law For Creatives, Tears of Joy, @Know How match, Elephant AI, Altavia.kamikaze+K2, Wydawnictwo MtBiznes
Patroni Mediowi: Puls Businesu, WP, Bankier.pl, MAM STARTUP, TVP3 Warszawa, Magazyn hAI, MyCompany, Marketer+, Nowy Marketing, Magazyn Press