Cyfrowy świat z jednej strony ułatwia nam naukę, pracę, kontakt z bliskimi, ale z drugiej może nieść za sobą pewne zagrożenia. Młodzi ludzie, uczniowie, którzy w sieci spędzają coraz więcej czasu, są grupą szczególnie na nie narażoną. Świadomość zagrożeń oraz znajomość sposobów zapobiegania im są kluczowe dla bezpieczeństwa najmłodszych. Ważną rolę w tym procesie pełnią nauczyciele, którzy przekazują wiedzę i pokazują konkretne narzędzia ochrony.
Dlatego tworzymy OSEhero – grupę zaangażowanych nauczycieli, którzy we współpracy z ekspertami OSE będą przekazywać wiedzę o bezpieczeństwie w internecie uczniom, pedagogom oraz rodzicom.
Jaki jest cel projektu?
Celem projektu jest zbudowanie społeczności nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, którzy wyposażeni przez ekspertów OSE w wiedzę i narzędzia będą przewodnikami po cyfrowym świecie dla uczniów, innych nauczycieli i rodziców.
Dzięki projektowi OSEhero zwiększy się świadomość dotycząca cyberzagrożeń w szkołach oraz umiejętność bezpiecznego korzystania z internetu. Uczniowie, nauczyciele i rodzice będą wiedzieli, jak reagować na niebezpieczne sytuacje w sieci, jak im zapobiegać oraz gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia. Udział w projekcie pozwoli nauczycielom i całej społeczności szkolnej wspierać pozytywne zachowania online oraz rozwijać kompetencje cyfrowe w procesie nauczania, w tym umiejętność krytycznego myślenia i refleksyjnego wykorzystywania zasobów znajdujących się w internecie.
Celem projektu jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale przede wszystkim włączenie nauczycieli w aktywne działania w swoich szkołach.
Uczestnicy projektu OSEhero będą mogli organizować inicjatywy dotyczące bezpieczeństwa oraz aktywnie korzystać z materiałów edukacyjnych.
Kto jest organizatorem projektu?
Organizatorem i wykonawcą projektu OSEhero jest NASK-PIB. Projekt jest realizowany w ramach programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Do kogo skierowany jest projekt?
Projekt adresowany jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych podłączonych do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej lub będących w procesie podłączania. Do projektu dołączyć może każdy nauczyciel, niezależnie od tego, jakiego przedmiotu uczy, a także dyrektor, szkolny pedagog, psycholog lub bibliotekarz.
Jak dołączyć do projektu?
Rejestracja do edycji 2024/2025 zastała zakończona.
Jakie zadania czekają uczestników projektu OSEhero?
- Upowszechnianie (w dowolnej formie) w swojej szkole materiałów edukacyjnych dotyczących cyberbezpieczeństwa przygotowanych przez ekspertów OSE.
- Realizacja co najmniej dwóch inicjatyw w swojej szkole z zakresu cyberbezpieczeństwa i zgłoszenie ich za pośrednictwem Portalu (np. spotkania tematyczne dla rady pedagogicznej, zajęcia dla uczniów, spotkania z rodzicami, spotkania dla społeczności szkolnej, konkursy, projekty szkolne i międzyszkolne, udział w Dniu Bezpiecznego Internetu).
- Udział w co najmniej jednym szkoleniu i dwóch spotkaniach przy kawie zorganizowanym dla uczestników w ramach projektu OSEhero.
Jak zorganizowany jest projekt?
OSEhero to projekt realizowany w cyklach roku szkolnego. Każda edycja rozpoczyna się na początku roku szkolnego rekrutacją do projektu, a kończy w czerwcu kolejnego roku kalendarzowego nadaniem uczestnikom, którzy zrealizowali wyznaczone zadania – tytułów OSEhero.
Wszystkim uczestnikom projektu zapewniamy:
- dostęp do wiedzy i narzędzi (materiałów edukacyjnych);
- zamkniętą grupę na Facebooku jako platformę wymiany wiedzy oraz komunikacji w ramach społeczności OSEhero;
- możliwość dzielenia się doświadczeniami z projektu;
- certyfikat i tytuł OSEhero ważny przez kolejne dwa lata szkolne, przyznany po spełnieniu warunków projektu oraz pozytywnej weryfikacji ze strony organizatora.
Ważne terminy
Rejestracja do projektu OSEhero edycja 2024/2025: 09.09.2024 r. – 30.09.2024 r.
Realizacja projektu OSEhero edycja 2024/2025: 09.09.2024 r. – 23.06.2025 r.
Przyznanie certyfikatów i tytułów OSEhero edycja 2024/2025: 23.06.2025 r.
Zlot OSEhero edycji 2024/2025: 03-04.07.2025 r.