Czym są CultureTech i ArtTech, i jak wpływają zarówno na proces twórczy, jak i odbiór dzieł sztuki?
Sektor kreatywny odgrywa kluczową rolę w nowoczesnej gospodarce, stanowiąc źródło innowacji i tworząc wartość nie tylko kulturową, lecz także ekonomiczną. Richard Florida w swojej książce “Narodziny klasy kreatywnej” (wyd. polskie 2011) argumentuje, że wzrost sektora kreatywnego jest napędzany przez tzw. klasę kreatywną, której przedstawiciele są kluczowymi aktorami w przekształcaniu gospodarki opartej na wiedzy. Klasa kreatywna obejmuje artystów, projektantów, programistów, twórców mediów oraz innych profesjonalistów, którzy wykorzystują swoje umiejętności twórcze do generowania nowych pomysłów i rozwiązań.
Innowacje technologiczne kojarzymy dziś z rozmaitymi dziedzinami życia — coraz częściej zaś dotykają świata kultury i sztuki.
CultureTech i ArtTech są z kolei terminami stosunkowo nowymi, ale ich znaczenie szybko rośnie.
Art Tech łączy sztukę z technologią, tworząc nowe formy ekspresji, mogące obejmować wszystko — od cyfrowej sztuki generatywnej po interaktywne instalacje — które reagują na ruch widza lub jego emocje.
CultureTech jest szerszym pojęciem obejmującym integrację nowoczesnych technologii z różnorodnymi obszarami kultury, sztuki i dziedzictwa kulturowego.
Więcej na ten temat można znaleźć w Raporcie „Kreatywność w biznesie: https://cktargowa.pl/raport-kreatywnosc-w-biznesie/