POBIERZ SWÓJ EGZEMPLARZ
Raport: kreatywność w biznesie. Przyszłość sektora kreatywnego w Polsce.
Muzyka / Film i wideo / Sztuka i rynek antyków / Architektura / Reklama /Telewizja i Radio / Rynek Wydawniczy / Projektowanie / Rękodzieło / Sztuki performatywne / Projektowanie mody / Oprogramowanie i usługi komputerowe / interaktywne oprogramowanie rozrywkowe / technologie VR, AR, wizualizacje w czasie rzeczywistym / technologie big data / technologie wspierające medycynę i nauki przyrodnicze
Szanowni Państwo!
Od dawna myśleliśmy o wydawnictwie, które w możliwie kompleksowy sposób podejdzie do kreatywności w rozmaitych jej odsłonach i obszarach oraz praktycznego zastosowania — w tym rynkowego — innowacyjnych dzieł ludzkiego umysłu. Co więcej, byliśmy przekonani, że raport trafiający dziś w Państwa ręce, powinien powstać właśnie z inicjatywy Centrum Kreatywności Targowa. Od pięciu bowiem lat — jako warszawski inkubator prowadzony przez Krajową Izbę Gospodarczą — z coraz większym powodzeniem i rozmachem wspieramy przedsiębiorczość sektora kreatywnego. W tym czasie zyskaliśmy unikalne kompetencje i doświadczenia, rozpoznając potrzeby sektora i wyzwania przed nim stojące.
Dość powiedzieć, że w ciągu pięciu lat zorganizowaliśmy w naszej praskiej przestrzeni przeszło trzysta wydarzeń, w których wzięło udział łącznie ponad dwadzieścia tysięcy osób reprezentujących rozmaite środowiska i branże. Centrum Kreatywności Targowa zdążyło udostępnić swoje biura ponad pięćdziesięciu firmom reprezentującym sektor kreatywny, a szereg z nich zdążyło w tym czasie rozwinąć skrzydła, z sukcesem przechodząc na naszych oczach drogę od startupu do dojrzałego przedsiębiorstwa. W sposób szczególny dumni jesteśmy z rozwijającej się w ramach naszej działalności Szkoły Kreatywności — bezpłatnych wykładów, warsztatów i szkoleń adresowanych do mikro i małych firm oraz osób pracujących w branżach sektora kreatywnego. Naszym istotnym działaniem programowym są również warsztaty, konferencje i meetupy kreatywne, dające okazję wymiany doświadczeń i wskazywanie najważniejszych potrzeb sektora.
Materiał, który właśnie Państwo otrzymują, jest zatem bezpośrednią konsekwencją naszej codziennej aktywności.
Sektor kreatywny — choć coraz częściej trafia do głównego nurtu debaty publicznej i bywa przedmiotem badań naukowych — wciąż nie jest dobrze rozpoznany i zdefiniowany. Zanim zaprosiliśmy reprezentatywne grono Autorek i Autorów niniejszego wydawnictwa, musieliśmy odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych kwestii. Choćby, które podejście do sektora kreatywnego uznać za punkt wyjścia do dalszych rozważań i analiz, a także — w jaki sposób opracować strukturę raportu, aby uzyskać możliwie pełny obraz rzeczywistości tego sektora. Wreszcie, jak połączyć obszary stricte twórcze (artystów i ich dzieła) z praktycznym i rynkowym wymiarem kreatywności (jak choćby przedstawiciele branży reklamowej).
Jest to wyzwanie towarzyszące naszej codziennej pracy, ale mamy poczucie, że na potrzeby niniejszej publikacji zbliżyliśmy się do większości odpowiedzi na powyższe wyzwania. Nieoceniony w tym aspekcie jest wkład naszych Ekspertów i Ekspertek – Autorów i Autorek, którzy dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniami w poszczególnych obszarach wskazują wyzwania, szanse i trendy dla firm z branży, ale i całego sektora.
Prezentowane tu rozumienie i podejście do sektora kreatywnego jest spójne z jego definicją dominującą na rynku brytyjskim. Włącza ona, przypomnijmy, do sektora kreatywnego kilkanaście branż, w tym reklamę, rynek sztuki, projektowanie przemysłowe, modę, a nawet rzemiosło. Już samo przyjęcie tak szeroko rozumianego sektora za punkt wyjścia, stanowi nie lada wyzwanie.(…) Jednocześnie mocno wybrzmiewa z tej publikacji stwierdzenie, że nie ma biznesu bez innowacji i bez kreatywności. Wiedząc o wyzwaniach współczesnego świata, znając narzędzia, z których możemy korzystać w naszej pracy – w tym nowych technologii i sztucznej inteligencji – to innowacyjność i kreatywność wskazywać należy jako elementy o niezachwianej pozycji w procesie budowanie przedsiębiorstw i rozwoju biznesu.
Nasi europejscy sąsiedzi już dobrze to rozumieją. Zaczynają od wspierania rozwoju kreatywności u najmłodszych, w ramach powszechnej edukacji, poprzez systemowe wsparcie całego sektora kreatywnego, nierzadko uwzględniające bardzo duże finansowanie, aż po rzetelne szacowanie udziału sektora w rynku, w przeliczeniu na PKB oraz wykazywanie w twardych danych jego wartości dla gospodarki krajowej.
Czy udało nam się podjąć temat kompleksowo — nie nam oceniać, lecz Czytelniczkom i Czytelnikom. Niemniej, jesteśmy przekonani, że raport ten — bodaj po raz pierwszy porządkując stan faktyczny — stanowi znakomity punkt wyjścia do głębszego namysłu i szerokiej debaty na temat sektora kreatywnego w Polsce.
Ewa Janus-Khouri, dyrektorka zarządzająca Centrum Kreatywności Targowa, Krajowa Izba Gospodarcza